Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Klubben

Pusterummet 

Er en fritidsklub, hvor medlemmerne er i alderen 10 til 14 år (4. til 7. klasse). Klubben er ikke et kontrolleret pasningstilbud. Det betyder, at barnet kan komme og gå, som det passer det og forældrene. 

 

Åbningstider

Mandag til torsdag:                  13.45 til 17.00
Fredag:                                        13.45 til 16.00

Når skoledagen slutter, er Pusterummet åbent. 

 

Personalet

I Pusterummet består personalet af: 

Brian Overgaard Andersen og Cecilie Bentzen - Tlf.: 30 70 18 70 (i vores åbningstid) 

Leder: Bent Bjernemose - Tlf.: 40 17 77 06  

 

Forældrekontakt 

Kommunikation forgår via AULA på Virring skoles hjemmeside. Vi deltager i forældremødet i 3. klasse med kort information. Desuden holder vi et kort informationsmøde for børn og voksne angående vores årlige sommerlejr. I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har brug for en snak om jeres barn 

 

Pusterummets pædagogik

Pusterummet tilbyder et Pusterum til indmeldte børn, samt deltagelse i aktiviteter efter eget valg. Pusterummet bestræber sig på at køre en relationspædagogik, barn / barn & barn / voksen. En del aktiviteter er præget af medlemmernes selvforvaltning. Pusterummet bestræber sig på en demokratisk indflydelse fra medlemmerne, populære aktiviteter og emner som udfordrer medlemmerne. Aktiviteterne er en vekselvirkning mellem børnenes egne aktiviteter og voksen-inspirerede.  

 

Ind- & udmeldelser

Ind & udmeldelser foregår over den Digitale Pladsanvisning. Hvis et barn ønsker at gå i Pusterummet, men er i tvivl, kan man efter aftale med personale få en uges prøvetid. 

 

Brugerbetaling

I klubben opkræves der brugerbetaling for arrangementer, såsom sommerlejr, julefrokost, legeland osv. 

 

Mad 

Der vil blive lavet et ”lettere måltid ” mad hver dag, hvor børnene kan spise. Maden kan ikke erstatte den daglige madpakke, og er ikke beregnet til at blive mæt af. Børnene har mulighed for at være med til at planlægge, købe ind, lave det, servere det, rydde op og sætte i opvaskeren. Til Diskotek/aftenåbnere vil der blive solgt aftensmad, slik og sodavand. 

 

Goddag & farvel

Når man starter i klub, overgår man fra pasnings- til fritidstilbud, hvor barnet sammen med sine forældre får større ansvar: Der er ikke opsynspligt i et fritidstilbud. Barnet skal selv huske at krydse sig ind og ud på protokollen. Det er tilladt for børnene at gå i byen, medmindre forældrene har sagt nej. Barnet skal huske at fortælle de voksne, hvor han/hun går hen.   

Når børnene kommer, sætter de en streg i protokollen og siger ”Goddag, hej”.  

Når de går hjem, sætter de en streg som kryds og siger ”farvel” 

Barnet skal selv huske at gå hjem til den tid, der er aftalt med forældrene (vi hjælper gerne børnene i starten af 4. klasse med at huske dette). 

Der kan afholdes børnemøde, når der er behov for det. 

  

Mobil og digitale medier

I Pusterummet er der mobilfri-zone i hallen og indgangspartiet. De må gerne bruge mobiler/tablet/computer mm., som de har med hjemmefra. Dog er dette på eget ansvar. De voksne i Pusterummet går i dialog med børnene om brugen af de sociale medier og vejleder i brugen af de digitale medier. Hvis børnene ser eller spiller ting, der ikke er passende for aldersgruppen, bliver de bedt om at slukke. 

 

Klubtakster i 2020   

4. klasse: 612 kr. pr. måned

5.-7. klasse: 435 kr. pr. måned 

 

3. klasserne

Der vil i samarbejde med Kastaniehuset være tilbud om bevægelse i hallen f.eks. fodbold, og gøgl ca. to dage om ugen. 3. kl. inviteres med til Pusterummets årlige to diskoteker i henholdsvis efterår og vinter. Medarbejdere i Pusterummet kommer med information på trivselsforældremødet om vinteren. Vi er fælles om samarbejde til den årlige sommerfest med Kastaniehuset.  

3. klasse rykker over i Pusterummet d. 1. juni med en fast voksen. Der er åbent hus i Pusterummet for kommende forældre i hele juni måned. Kom gerne og kig og få en snak. De får tilbud om deltagelse i sommerlejeren med en fast voksen fra Kastaniehuset. Der vil være tilmelding og brugerbetaling for mad.

 

Aktiviteter

Pusterummet tilbyder aktiviteter som bordtennis, pool & billard, bevægelse og leg i hallen, madaktivitet, gøgl, et-hjulede cykler, løbehjul, waveboard, boldspil, kreative aktiviteter, PS3, x-box, Wii og computere, traditionelle brætspil, køretøjer på udendørsarealet og meget mere.  

Træning til sommerfest-gøgl starter i januar, og fortsætter til maj, hvor det afsluttes i forbindelse med sommerfesten. 

 

Aftenåbent

Vi holder aftenåbent ca. en gang om måneden. I starten af skoleåret vil vi lægge en kalender med datoerne ud på AULA. 

Hvad er aftenåbent? Hyggeaften med vennerne i klubben, spil, kreativitet, aktivitet i indgangsparti, butikken er åben med mad m.m. 

Aftenåbent kan også afholdes som diskotek/julemarked/sommerfest m.m. 

 

Ferie

I alle ferie/fridage er der åbent for tilmeldte børn. I alle ferie/fridage er vi i Kastaniehuset/børnehaven. Tilmeldingen foregår via Aula.  

Tirsdag-torsdag i uge 27, hvor der er sommerlejr, er Pusterummet lukket. 

 

Sommerlejr

Vi holder sommerlejr 3 dage i uge 27—Det er en digital-fri og aktiv sommerlejr 

Hvorfor lejr: Vi vil skabe gode betingelser og rammer for sammenhold, fællesskab, glæde og trivsel. Det giver noget specielt at have været på lejr sammen. Vi tjener selv størstedelen af pengene ind til lejren gennem salg af ting vi laver i Pusterummet, til arrangementer julemarked m.m. Vi vil gerne lære børnene, at det kan betale sig at arbejde hen mod et fælles mål. Der vil være tilmelding og brugerbetaling for mad samt informationsmøde for forældre og børn i juni måned.